Marseille en meer

Marseille bij de havenWaar waren we gebleven? Wel een luxe hoor, een gastblogger. Het is daardoor wel even geleden dat ik wat geschreven heb. Esther en ik hebben elkaar altijd zoveel te vertellen, dat er weinig tijd voor andere dingen overblijft. Vrijdagavond verraste Esther me met een gezichtsmasker en massageolie voor een heerlijke voetmassage. We hadden een mini-spa in Barjols! Wat hebben we lekker geslapen daarna!De volgende dag zijn we bijtijds naar Marseille vertrokken. We waren daar beiden nog nooit geweest. De rit er naartoe viel alles mee, binnen een uur waren we er. Auto geparkeerd (dat kan daar gewoon gratis), genoteerd waar we geparkeerd stonden en hup de stad in. We hebben een mooie stadswandeling gemaakt. Marseille is een stad in opkomst, veel wordt gerenoveerd en opgeknapt. Omdat het in een kom ligt, heb je vaak de prachtigste doorkijkjes richting haven en zee. Op een plein waar het bomvol was, hebben we een heerlijke pizza gegeten (niet heel frans, nou ja…). Eind van de middag richting auto gelopen, wat nog niet eenvoudig was. Ik had de straat genoteerd waar we stonden geparkeerd, en niet een grote straat in de buurt. Beiden dachten we dat we via een bepaalde straat waren gelopen, maar de auto, die kwamen we niet tegen. We herkenden het niet echt. Bij een bushalte op een plattegrond gekeken of we konden vinden waar we ongeveer stonden. We moesten gewoon in de buurt zijn. Nergens aansluiting kunnen vinden, mensen die we tegen kwamen wisten het ook niet. Dus toch maar even gebruik gemaakt van internet. Die heb ik normaal uit staan (kost heel veel in het buitenland), doch deze keer kwam het wel goed uit. Binnen 5 minuten waren we bij de auto en waren blij dat we naar huis konden. ’s avonds heeft Esther heerlijk voor me gekookt: een couscousschotel met kip en sinaasappel.

pap en mam in boulouris bij restaurant Le TortueOnze laatste avond nog bere-veel gekletst, het hield niet op. Zondag even naar de markt geweest, nog naar de waterval in Barjols gelopen en rustig aan gaan inpakken. Esther zou om half 6 vliegen, en we zijn om half 3 richting vliegveld vertrokken. Natuurlijk bij beiden met pijn in het hart, de tijd was veel te snel voorbij gegaan. Gelukkig heeft Esther (en ik ook) genoten van deze heerlijke warme dagen, even zonder gezin en hectisch werk: hopelijk helemaal opgeladen met vitamine D, en energie voor 10. Nouja, 10….. 2 is ook al heel fijn.

Na een gesmeerde reis naar Nice (ik rijd het inmiddels met “mijn ogen dicht”) vloog Es naar huis en ben ik aan een tochtje naar Boulouris begonnen. Dat is een voor-stadje (dorp?) van St Raphael, waar mijn ouders op dat moment nog op vakantie waren. Zij zouden vandaag vertrekken en hadden me nog uitgenodigd om een avond en nachtje bij hen langs te komen. Het was een mooie tocht langs de kust van de Mediteranee. We zijn gaan eten bij restaurant La Tortue (de schildpad) aan het water. Wel warme kleding aan, want het koelde flink af, zo aan het water. We kregen bij aankomst al een grote schaal met de vers gevangen vis van de dag te zien, waaruit we konden kiezen. Mooi was de dorade “beaux yeux”. Die heeft mam genomen. Ik had de loup de mer, zeewolf. Mjammie.

op het strand in boulourisMet Franse les had ik een liedje geleerd over een schildpad, die nog in mijn hoofd zat: Tortue pourquoi te tais-tu, tortue tu es tetue, tortue pourquoi te tais-tu, tortue tu es tetue (schildpad waarom zwijg je, schildpad je bent koppig). Helaas kende de eigenaar van het restaurant het liedje niet, of mijn zangkwaliteiten lieten mij in de steek 😉

Na het eten een korte wandeling van het restaurant naar hun vakantiehuisje, op 40 meter van de zee. Klinkt idyllischer dan het is, het was een beetje achenebbisj hok. Niet om nog een keer naar terug te keren. Wel prima geslapen en na het ontbijt vanochtend nog even naar het strand gelopen, zie foto met mam.

Wat heeft het Franse zuiden toch een mooie kust. Wel is het er altijd druk. Veel drukker dan in de omstreken van Barjols. Ik was dus ook best blij om vandaag weer naar mijn tijdelijke stulpje in Barjols te rijden. Het is weer eens een wasdag geworden om de boel klaar te maken voor de volgende lading vriendinnen. Ja, lading, want aanstaande woensdag komen er 3: mijn vriendinnen uit Mijnsheerenland, die ik al vanaf de kleuterschool ken. Dat zal wel even een verandering worden, want met 1 gast is het toch een stuk rustiger dan met 3. Gelukkig zijn het erg relaxte meiden, we gaan er een mooie week van maken.